Vacations Funds

24 Dec 2017

Hello Singapura! #1

Pada 2-4 Dis 2017 yang lalu, saya bersama 2 orang rakan (Mimi dan Vera) telah melaksanakan misi jalan-jalan ke Singapura.

Hari Pertama.

Saya dan Vera terbang dari KKIA ke Lapangan Terbang Senai, sementara Mimi yang bekerja di Putrajaya terbang dari KLIA ke Lapangan Terbang Senai.

Makan Chizza sementara menunggu Mimi tiba.

Pada jam 2 petang kami bertiga berjumpa di Lapangan Terbang Senai dan tanpa membazirkan masa kami terus mengambil teksi untuk ke Terminal Bas Larkin. Kami terpaksa menunggu hampir 40 minit sebelum Bas ke Singapura tiba di Terminal Bas Larkin (kami menaiki Bas Causeway Link- CW2). Dari Terminal Bas Larkin kemudian kami tiba di Checkpoint pertama (Imegresen Malaysia) dan urusan selesai dalam kurang dari 10 minit. Kami seterusnya menaiki semula Bas Syarikat Causeway Link untuk ke Woodlands Checkpoint (Imegresen Singapura). Di Woodlands Checkpoint kami terpaksa menunggu dalam barisan hampir 1 jam untuk pemeriksaan walaupun barisan tidaklah panjang sangat. Selepas itu, kami menaiki Bas Syarikat Causeway Link – CW2 untuk ke Terminal Bas Queen Street Singapura.

Peringatan: Jangan buang tiket bas sebelum tiba di Terminal Bas Queen Street kerana tiket tersebut adalah untuk perjalanan JB-Singapura (jika hilang perlu beli semula). Naik bas syarikat yang sama. Kami menaiki bas Syarikat Causeway Link. Dari Checkpoint Malaysia (Johor) boleh menaiki bas Causeway Link bernombor CW1.CW2, CW3 tetapi dari Checkpoint Woodlands ke Terminal Queen Street perlu menaiki bas bernombor CW2 sahaja.

Kami tiba di Terminal Bas Queen Street, Singapura kira-kira jam 5 petang. Dari Terminal tersebut kami berjalan kaki mencari penginapan kami yang terletak di Beach Road. (payah juga mencari sebab kami serba tidak tahu jalan. Jadi memang rajin juga kami bertanya orang-orang yang berada di persekitaran pada masa itu).
Dalam usaha mencari lokasi penginapan

Singapura yang tenang dan bersih

Akhirnya setelah usaha berterusan kami akhirnya berjaya menjumpai penginapan kami. Saya dan Mimi menginap di Fivestones Hostel sementara Vera di 5footway.inn. kedua hostel ini terletak di Beach Road berdekatan dengan Arab Street dan Kampung Glam.

Selepas mandi dan berehat sebentar misi pertama kami pada malamnya ialah melihat keindahan malam di Merlion Park. Di Park ini terletaknya Statue Singa besar yang menjadi lambang kepada negara Singapura dan juga kita boleh melihat bangunan-bangunan tinggi dan indah seperti Marina Bay, Eye Of Singapore dan juga bangunan-bangunan pentadbiran dan hotel-hotel di sekitar taman tersebut.

Bangunan Marina Bay

Monumen The Merlion

Warna Warni Malam di Merlion Park

Photografi oleh Mimi

Mimi dan Vera

Bersambung..

1. Replies
    1. Ya best juga tengok negara lain. Singapore ni maju.

2. Cantik sekarang berbeza dgn Singapura yg saya kenal dari era 80han.

1. Bersih dan teratur. Sistem pengangkutannya juga sangat maju.

Thank you for visiting my page and for your comments too.