Vacations Funds

18 Jun 2024

Tentang Saling Melengkapi


"Kenapa masih sendiri?" Dian memandang tepat ke arah wajahku. "Kau terlalu memilih kan? Mencari yang sempurna?" Soalnya lagi tanpa memberi aku peluang untuk bersuara. "Sara, dalam dunia tidak ada yang sempurna. Begitulah juga dengan perhubungan. Apa yang penting, kita terima lebih dan kurangnya orang yang dipilih Allah untuk kita. Apa yang kurang pada orang itu, kita lengkapi dengan apa yang lebih pada kita, begitulah sebaliknya. Hidup ini bermakna bila kita saling melengkapi". 


Begitu panjang "bebelan" dari bibir si gadis manis bernama Dian. Entah apa yang merasukinya hingga begitu bersemangat "membebel" petang ini. 


"Sebenarnya, aku bukan memilih, tetapi aku yang masih belum dipilih". Jawabku pendek, yang membuat Dian ketawa besar hingga membuatkan pelanggan-pelanggan lain di kedai Starbucks yang tadinya hanya sibuk melayan telefon bimbit memandang ke arah kami berdua.


Memang benar, hidup perlu saling melengkapi. Tetapi carilah seseorang yang menghargai pengorbanan kita untuk melengkapi dan ikhlas untuk melengkapi. Itu yang indah.
Green Tea Latte lebih enak dilengkapi dengan sepotong cheese Cake.

Ditulis pada 4 November 2019

No comments:

Post a Comment

Thank you for visiting my page and for your comments too.